wtorek, 28 czerwca 2016

Smaki Gwatemali cz. VI. Tajemnicza Yaxha

Następnego dnia, po śniadaniu i świeżej, gwatemalskiej kawie ruszyliśmy do miasta Majów o dźwięcznej nazwie Yaxha. (wym. jaksza)

Yaxha było trzecim co do wielkości miastem Majów w tym regionie-zaraz po Tikal i El Mirador. Położone jest ok. 30 km od Tikal, nad jeziorem Yaxha, W szczytowym momencie mieszkało tam ok 42 tys. mieszkańców.

Nazwa Yaxha pochodzi od słowa "Yaxa" co oznacza niebiesko-zieloną wodę.

Zwiedzanie Yaxha było niesamowitym przeżyciem. Przede wszystkim dzięki zerowej obecności turystów. No dobrze, była jeszcze jedna dziewczyna z Francji z którą przyjechaliśmy. Opuszczone miasto, piramidy, dżungla, zwierzęta, ptaki, odgłosy małp wyjców-tworzyło to tajemniczą atmosferę.

Mieliśmy dużo czasu na zwiedzanie- zaplanowaliśmy, że zostaniemy zobaczyć zachód słońca. W końcu miasto jest położone nad jeziorem, a z piramid rozciąga się wspaniały widok.

Podobnie jak w innych miastach Majów, są tu wspaniałe piramidy, świątynie, pałace, boisko do piłki, rzeźbione stele i inne struktury, trudne do rozpoznania na pierwszy rzut oka.

Ze szczytów piramid rozciąga się przepiękny widok.

Od początku zwiedzania towarzyszył nam przeraźliwy dźwięk małp wyjców (howler monkeys).
Wyjce to bardzo duże małpy o długich ogonach. Ich specjalnością jest bardzo głośne nawoływanie (wzmacniane przez rezonatory), słyszalne w promieniu kilku kilometrów. Wyjce należą do zwierząt wydających najgłośniejsze dźwięki. Brzmi to nieprawdopodobnie, jak połączenie odgłosów jaguara z przerażającym potworem.
Poniżej mała próbka jak brzmią wyjce z daleka. Dajcie głośniej!

Na szczęście wyjce było "tylko" słychać, a widać było inne małpy.

Yaxha to siedlisko wielu gatunków ptaków, które można było obserwować ze szczytów piramid.

Po zwiedzeniu całego kompleksu usiedliśmy na najwyższej piramidzie i podziwialiśmy zachód słońca.

Kiedy słońce już całkowicie się schowało, wróciliśmy do naszego kierowcy i pojechaliśmy z powrotem do Flores. Na kolejny dzień zaplanowaliśmy inną atrakcje-wycieczkę łodzią po jeziorze Peten Itza.